25.04.24 16:51

Spetsialist selgitab: millest tegelikult auto õlivahetusvälp oleneb?

Küllap oled kuulnud vähemalt üht soovitust selle kohta, kui sageli tuleks autol õli vahetada. Ühed usuvad, et lähtuda tuleks autotootja soovitustest, teised on jällegi veendumusel, et õli vajab vahetamist iga 10–15 000 km tagant. Kuid mis on tõde?

20 aastat BMW-de hingeeluga tegelenud CarMastersi omanik Valdek Eesalu räägib, millest auto õlivahetusvälp tegelikult sõltub ja kas on okei, kui kahe hoolduse vahel tuleb pisut õli juurde valada.

Kõik taandub sellele, kuidas autot kasutatakse

Ühtset vastust sellele, kui tihti tuleks mootoriõli vahetada, ei ole. Eelkõige sõltub see kasutajast. “Kui sõidad tihti maanteel pikemaid vahemaid, võib välp olla 15 000 km. Samas kui kasutad meie kliimas autot vaid tööle ja poodi liikumiseks, võiks õli vahetada iga 10 000 km tagant,” selgitab Eesalu.

CarMasters on kümmekond aastat soovitanud oma klientidele vahetada õli maksimaalselt 15 000 km tagant või korra aastas – vastavalt sellele, kumb enne täis saab.

Tootja poolt määratud välp on liiga pikk

Eesalu nendib, et tänapäeva autode tootja poolt määratud õlivahetusvälp on liiga suur ja sageli lõpeb see autoomaniku jaoks kuluka remondiga. Ta toob näiteid BMW-dest, mille eelmised omanikud on eeskujulikult oodanud, mil auto annaks lähenevast õlivahetuse vajadusest teada.

“Oleme näinud mitmeid sõidukeid, millega on sõidetud LongLife soovituslikke välpu ning tulemuseks on olnud väntvõlli laagrite ja õlipumba kulumine. Lisaks on olnud jahutus ja õlitus puudulik ning selle tulemusena on vajanud auto uut mootorit,” möönab ta.

Kui soovid mootori eluiga pikendada, on variant lasta õlivahetusvälp ümber kodeerida. Näiteks mitme BMW puhul on Carmasters muutnud 25–40 000 km õlivahetusvälba 10- või 15 tuhande peale. 

Samuti on võimalik kehtiva garantii ajal käia autoteeninduses n-ö vahe-õlivahetusi tegemas. “Paljud ei tea, et garantii ei katke, kui minna teise kohta õlivahetust tegema. Tähtis on vaid see, et kõik oleks hooldusraamatus dokumenteeritud,” räägib Eesalu.

Lisaks määrimisele on õlil veel kolm olulist funktsiooni. Määrdunud ja vana õli ei suuda neid kõiki (või ühtegi) täita ning tulemuseks on mootori liigne kulumine või purunemine.

  • Jahutamine. Mootoriõli jahutab mootori tööpindu, näiteks põlemiskambreid ja kolve.
  • Jääkainete kogumine. Õli ülesanne on koguda endasse põlemise ja kulumise protsessi tagajärjel tekkinud jääkained. Ühel hetkel saab “maht” täis.
  • Moodustab kile. Vast kõige vähem tuntud fakt on see, et õli tekitab põlemiskambri ja kolvirõngaste vahele kile, mis aitab hoida mootoris kompressiooni.

Aktsepteeritav õlikulu

Eesalu ütleb, et tänapäeva mootorid on suurema jõudlusega ning vähesel määral õli tarbimine on tavapärane.

Kas teadsid, et BMW sõnul on kuni 0.7 liitrine õlikulu 1000 km peale tootja poolt aktsepteeritav?Ja M-seerial on lubatud suisa 1.5 liitrine õlikulu. Eesalu sellega aga päri ei ole. “Kui kahe õlivahetusvälba vahel tuleb juurde lisada rohkem kui liiter õli, on tõenäoliselt mootoriga ikkagi midagi pahasti ning tuleks lasta spetsialistil autole pilk peale visata,” ütleb ta.

Ostsid kasutatud auto? VEEGO soovitab esimesel võimalusel mootoriõli ära vahetada – vaid nii saad olla kindel, et mootoris on puhas ja just sinu sõidukile sobiv õli!

Tags