Renault 5 Turbo 3E – pöörase luukpära taassünd?

06/01/2025

Innustatuna Lancia edust rallimaailmas, otsustas Renault juhtkond 1970’ndate lõpus luua pisikese esiveolise ja eesmootoriga Renault 5 platvormi peale midagi pöörast. Bertone käe all valmis tänaseks juba ikooniline kerekuju, kesk-asetusega 1.4-liitrine reasneljane mootor sai hiiglasliku Garretti turbo ning jõud kanti maha läbi tagarataste.

160 hobujõudu (118 kW) ei tundu tänases maailmas just meeletu number, kuid 1980’nda aasta esitluse ajal oli tegemist ühe võimsama prantsuse seeriatootmises oleva autoga. Esimesed 400 masinat valmisid Group 4 sarja homologeerigu jaoks Dieppes asuvas Alpine tehases. 

Kui homologeerimiseks vajalik kogus masinaid valmis sai, hakati edasi tootma pisut lihtsamaid versioone ning need said nimeks Turbo 2. Kuigi Turbo 2 oli oluliselt odavam, kui Turbo 1, siis ometigi jõudluse poolest ta eriti alla ei jäänud. Tippkiiruseks oli 200 km/h ning nullist sajani spurtis see pisike putukas 6.9 sekundiga.

Seda tagaveolist jõhkardit toodeti aastatel 1980 – 1984 ning kokku valmis 1820 Turbo 1 versiooni ning 3167 Turbo 2 versiooni. Tänu erilisele välimusele ja ikoonilisele staatusele pole neid autosid täna enam võimalik odavalt kätte saada ehk soovi korral tuleks rahakotti kergitada juba viiekohalise numbri võrra.

Uus tulemine – aga seekord juba elektrilisena

2024. aastal taaselustas Renault oma pisikese luukpära aga seekord juba elektrilisena ning nimeks sai tal Renault 5 E-Tech. Sellest tagasihoidlikust linna-autost lubatakse teha ka taaskord pöörasem versioon - Renault 5 Turbo 3E. Kõlakate järgi saab auto kahe tagarattaid käitava elektrimootori toel 500 hobujõudu ning kiirendusajaks nullist sajani kulub 3.5 sekundit.

Kere kujustus on sarnaselt varasematele Turbo mudelitele radikaalsete laienditega ning ohtrasti on kaalusäästu ja jäikuse saavutamiseks kasutatud süsinikplasti. Täpset toomise alguse aega ega ka hinda pole seni veel avaldatud, kuid spekuleeritakse, et alla 100 000 euro see kindlasti maksma ei hakka.

Elektiautode fännidel on igatahes mida oodata – ägeda retroliku välimusega pöörane tagaveoline pisike luukpära. Tundub väga äge mänguasi, kui vaid see hind nii pööraseks ei kujuneks.

Märksõnad